Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

8. JESU LIV

A. Från stallet till floden Jordan

B. Jesu vandring

C. Jesu verksamhet

A. Från stallet till floden Jordan

Jesus föddes i ett stall i Betlehem ungefär 4 år f.Kr. Jesu födelse var unik på flera sätt:

  • Ängeln Gabriel bebådade hans födelse.
  • Han hade ingen jordisk far, utan den helige Ande avlade honom i jungfru Maria. Detta betyder att Jesus var syndfri, sann Gud och sann människa.
  • Änglar sjöng för herdarna om denna händelse och sade till dem: "Ty idag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren."
  • Simeon fick hålla Jesus i sina armar i templet.
  • De vise männens besök och stjärnan som visade väg.

Vi har få uppgifter om Jesus mellan födelsen och hans dop vid floden Jordan. Vi vet utgående från Matteus att Jesu familj på grund av kung Herodes grymhet levde några år som flyktingar i Egypten. I Luk. 2:40 kan vi läsa "Och pojken växte till och fylldes av kraft och vishet och Guds välbehag vilade över honom." Efter denna vers berättar Lukas om hur Jesus som tolvåring besökte templet, där häpnade folket över hans förståndiga svar när han samtalade med lärarna. Han "växte till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor".

Johannes döparen var ett halv år äldre än Jesus och dessutom hans nära släkting. Johannes var en föregångare till Jesus och banade väg för honom. Han predikade strängt och förkunnade för folket omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Mycket folk kom till honom vid Jordan för att döpas. När Johannes såg Jesus komma sade han till folket: "Se Guds lamm, som tar bort världens synd."

Jesus var utan synd. Men för att uppfylla all rättfärdighet lät han sig döpas. När han hade blivit döpt sänkte sig Guds Ande ned över honom i en duvas skepnad och en röst från himmelen sade: "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje." Nu kunde Johannes med frimodighet visa folket till Jesus, en ny tid hade inträtt. Efter dopet började Jesus predika: "Omvänd er, ty himmelriket är nu här."

Diskussionsfråga

Vilken betydelse har det att Jesus avlades av den helige Ande? På vilket sätt var Jesus annorlunda än oss vanliga människor.

B. Jesu vandring

Jesu verksamhet inleddes med en prövning, han blev av Anden förd ut i öknen för att frestas av Djävulen. Frestelserna gick ut på att Jesus skulle göra avkall från sitt uppdrag mot jordisk belöning. Jesus föll inte i frestelserna utan kunde triumferande säga: "Gå bort Satan!"

Jesus bosatte sig i Kapernaum, en stad vid Gennesarets sjö. Jesus utvalde åt sig tolv apostlar, det var fråga om vanliga män med olika bakgrund. Till exempel när Jesus vandrade utmed sjön fick han syn på några fiskare, han kallade på dem: "Följ mig!" och de följde honom. Apostel betyder "befullmäktigat sändebud", apostlarna hade Jesu fullmakt att tala hans ord. Jesus undervisade de tolv apostlarna med särskild omsorg. Förutom apostlarna fanns det många andra som följde Jesus, ibland kallas de för lärjungar.

Jesu apostlar

Petrus lärjungarnas talesman, hette från början Simon, Petrus betyder klippa, Petrus blev stöttepelaren i den unga kyrkan, två av hans brev finns i NT
Andreas

Petrus bror, hade varit lärjunge till Johannes, förde Petrus till Jesus

Jakob

Johannes

Jakob och Johannes var bröder och utgjorde tillsammans med Petrus en inre krets i lärjungaskaran, de var t.ex. med på förklaringsberget och i Getsemane. De ville ha en framstådende plats i Jesu rike. Jakob blev den förste av de tolv som led martyrdöden, Johannes har skrivit ett evangelium, tre brev och Uppenbarelseboken.
Filippus

en jordnära människa som visste vad mat till 5000 kostar, bad Jesus låta dem få se Fadern

Natanael "en sann israelit utan svek" som inte kunde tro att något gott kommer från Nasaret, han följde dock Filippus uppmaning: "Följ med och se!"
Tomas tvivlaren som inte kunde förstå att Jesus var uppstånden
Matteus även kallad Levi, en föraktad tullindrivare som de flesta judar skulle ha förkastat som landsförrädare
Jakob Alfeus son, troligen Jakob den yngre i Mark. 15:40
Taddeus även kallad Judas, Jakobs son
Simon ivraren kan ha tillhört seloterna (zelos=ivrare), ivrare kan också vara en beskrivning av hans personlighet
Judas Iskariot kassören som förrådde Jesus, begick självmord och efterträddes av Mattias

Jesus verkade av allt att döma i drygt tre års tid, från dopet till korsfästelsen. Eftersom vi har fyra olika evangelier om Jesus har man gjort upp olika scheman för att kunna läsa händelserna i tidsföljd. Dessa scheman "Evangeliesynops" finns i slutet av många biblar.

Under sin verksamhetstid var Jesus ofta såväl i Galiléen (där han bodde) som i Judéen (där templet fanns). Man kan dela upp Jesu verksamhetstid i fyra delar.

  • Invigningsåret (från Johannes döparens framträdande till undret i Kana år 27 e.Kr.)
  • Jesu tidiga verksamhet i Judéen (8 månader, år 27 e.Kr.)
  • Jesu verksamhet i Galiléen (22 månader, åren 28-29 e.Kr.)
  • Jesu verksamhet i Judéen och Peréen (6 månader, från slutet av år 29 till april 30 e.Kr.)

C. Jesu verksamhet

En stor del av Jesu verksamhet präglades av undervisning som vi tar upp i nästa kapitel. Men Jesu huvudsakliga uppdrag var trots allt att "ge sitt liv till lösen för många". Jesus visste att hans verksamhet skulle utmynna i död. Man kan se Jesu tre-åriga verksamhet som en förberedelse för påskens händelser. Han undervisade folket i ord och handling om Guds rike.

Jesus gjorde under, han uppväckte döda, botade sjuka, stillade stormar, gav mat åt flera tusen m.m. Meningen med Jesu under var inte att folket skulle följa honom på grund av hans under. Syftet med undren var att hjälpa och befria människor samt att visa vem Jesus egentligen var. När Johannes Döparen kom i tvivel om Jesus verkligen var de utlovade Messias så sände Jesus bud till honom: "Gå och berätta för Johannes vad ni har sett och hört: Blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och för fattiga predikas glädjens budskap." (Luk. 7:22)

I Österlandet betyder måltidsgemenskap något mer än det gör hos oss nuförtiden. Att delta i en gemensam måltid betyder att man är vänner och står i gemenskap med varandra. Jesus tog emot syndare och publikaner och åt tillsammans med dem. Han visade på detta sätt att han är deras vän, han visade i gärning att han kommit för att uppsöka de förlorade och bota de andligen sjuka.

Det som judarna tog mest anstöt av var att Jesus förlät synder. Detta kunde bara Gud göra, men Jesus som är sann Gud hade makt att förlåta. Att Jesus ofta förlät synder i samband med att han botade sjuka är en bra bild av hur syndernas förlåtelse befriar en människa från synden och människan får frid.

Fördjupningsuppgift

På vilket sätt visade Jesus med sina gärningar på syndernas förlåtelse?

NT - Innehåll | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt

Webmaster