Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

2. SYNDAFALLET OCH DESS FÖLJDER

A. Syndafallet

B. Löftet och förbannelse

C. Ondskan efter fallet

A. Syndafallet

Ormen i paradiset var inte vem som helst. Det framgår genom hans ord att han hatade Gud och var Guds fiende. Ormen är ingen annan än djävulen. (1 Mos 3:1-5)

Kanske du undrar varifrån djävulen kommer. Gud har ju skapat allt, varför skapade han då ondskan och djävulen? Denna fråga är en stötesten för många människor, de kan inte tro på en Gud som tillåter ondska. Läs det svar som David fick av sina föräldrar angående "moraliska och etiska motsägelser".

Människan föll för djävulens frestelse att hon kan bli som Gud och få förstånd. Redan här hade syndafallet skett. Människan trodde på lögnen och blev andligen blind. Följden av detta blev att kvinnan tog av frukten och åt, hon gav också till sin man, och han åt.

Då vi närmare begrundar berättelsen om syndafallet kan vi se hur allting utvecklade sig. Första felet kvinnan gjorde var att hon överhuvudtaget lyssnade till den ondes röst. För det andra trodde kvinnan på djävulens lögn och lockades därigenom in i den tredje fasen, högmod. I sitt högmod och i tron att vara lik Gud blev människan olydig, trotsade Gud och åt av trädet. Fallet var ett faktum.

Fördjupningsuppgift

Skriv ner åtminstone fem saker som är typiska när det gäller djävulen, människan och synden.

B. Löftet och förbannelse

Gud ställer ingen fråga till ormen. Det var uppenbart att satan härskade över ormen och Guds förbannelse över ormen är samtidigt en förbannelse över satan. Men Guds ord till Ormen innehåller inte bara förbannelse, utan i hans ord finns också ett mycket klart evangelium. 1 Mos 3:15 kallas därför för protoevangeliet, det första löftet om Frälsaren Jesus Kristus.

Guds frälsningsplan går som en röd tråd genom Bibeln. Man behöver inte hoppa till Nya Testamentet för att hitta evangeliet utan det finns redan under Gamla Testamentets tid. Den tidens människor trodde på Guds löfte. Redan Adam och Eva väntade på avkomman. Kanske trodde Eva att hennes förstfödde skulle bli Frälsaren, hon sade nämligen: "Jag har fått en man från HERREN." (1 Mos 4:1)

Men som vi vet var inte Kain någon frälsare, han blev den förste mördaren. Löftet om Frälsaren sträckte sig mot framtiden. Men i Jesus Kristus gick löftet i uppfyllelse.

Varför fick inte människan stanna kvar i Edens lustgård och äta av livets träd? Livets träd skulle uppehålla människans jordeliv och det skulle inte vara bra om människans mödosamma jordeliv aldrig tog slut. Gud vill ge människan ett fullkomligare liv. Vägen till evigt liv går inte till livets träd i en lustgård här på jorden utan till Livets träd som står i Guds himmelska paradis (jfr Upp 2:7).

Diskussionsfråga

Var syndafallet djävulens fel?

C. Ondskan efter fallet

Efter syndafallet växer ondskan i snabb takt. Gud som är helig kunde inte tillåta detta: "Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla uppsåt och tankar alltid var endast onda." Han beslöt därför att dränka jorden med allt levande.

Men Noa var en rättfärdig man och Gud gav honom befallning att göra en ark. "Allt på jorden skall förgås. Men med dig vill jag upprätta mitt förbund. Du skall gå in i arken med dina söner, din hustru och dina sonhustrur." Tack vare arken så räddades Noa undan floden.

Människorna förökade sig snabbt efter floden, de slog sig ned i slättlandet Mesopotamien mellan floderna Eufrat och Tigris. De ville göra sig berömda och började bygga ett stort torn i Babel. Tornet skulle räcka ända upp till himmelen. Det var högmod och förakt för Gud som låg bakom deras handlande. Gud steg ned och gav människorna olika språk och tvingade dem att sprida sig ut över jorden. Efterhand byggdes samhällen upp även på andra håll på jorden.

Fördjupningsuppgift

Fundera över frågorna och svaren. Vilka frågor kan du tänka dig att folk i allmänhet ställer för att visa att floden inte har existerat? Har du ytterligare frågor så kan du gärna sända in en fråga till Trosfrågan.

Fördjupning

Läs mer om syndafloden på Genesis hemsida, speciellt under rubriken Syndafloden, istider m.m.

Snabbsvarsuppgift till kapitlet finns här

GT - Innehåll | Föregående avsnitt | Nästa avsnitt

Webmaster