Inledning
I det här
studiet ägnar vi oss åt Daniel 9. För att förstå
sammanhanget behöver vi ägna oss lite åt historia
och bibeltolkning först. Vi har nu hunnit fram till år
539 f Kr, det år när det nybabyloniska riket gick omkull.
Det var samma år som Daniel kastades i lejongropen för
att han inte övergav sina bönestunder, trots att ett påbud
gick ut om att ingen fick tillbe någon annan än kungen.
Denna kung var Darejaves, och riket som nu hade tagit över
var Persien. Man brukar också tala om det medisk-persiska
riket, eftersom riket var en union mellan Medien och Persien. Det
är dock Persien som är mest bekant i historien.
Kung Darejaves
är förknippad med vissa problem. Enligt historiska källor
är det nämligen Koresh (Cyrus) som intar Babylonien, medan
Darejaves dyker upp först senare i kungakrönikan. (Det
är också Koresh som utfärdar det edikt om befrielsen,
som utgör det konkreta svaret på Daniels bön.) I
Dan 5:31 står att medern Darejaves mottog riket när han
var sextiotvå år. Sedan fortsätter Daniel 6 med
att tala om Darejaves, och inte alls om Koresh, ända fram till
v. 28, som tycks säga att Darejaves efterträds av Koresh.
Bibelkritiska forskare har därför påstått
att det här är ett fel i Daniels bok.
Svenska Folkbibeln
har översatt 6:28 lite annorlunda än våra tidigare
översättningar, och det ger en vink om hur man kan förklara
problemet.
Och
denne Daniel steg i ära och makt under Darejaves, det vill
säga under persern Koresh regering.
Det ord som
här är översatt "dvs" kan betyda både "dvs"
och "och". Det finns många exempel på att kungar har
använt flera namn, och då kunde Darejaves förstås
som ämbetsnamn på Koresh. Tänk på Jesus Kristus,
Messias, Människosonen. Om man översätter "och" skulle
det förutsätta att Darejaves är en annan person än
Koresh. Det finns faktiskt också en sådan möjlighet.
Det finns vittnesbörd om att det var en guvernör Ugbaru,
som skulle ha intagit Babylon och sedan varit regent där en
kort tid före Koresh, närmast på uppdrag av Koresh,
och han kunde ha haft denna ämbetsnamn Darejaves.
Jeremias
profetia
I
Darejaves första regeringsår kom jag, Daniel, att i skrifterna
lägga märke till det antal år som enligt Herrens
ord till profeten Jeremia skulle fullbordas angående Jerusalems
ödeläggelse, nämligen sjuttio år. (v. 2)
Det här
är en märklig utsaga. Daniel läser profetens Jeremias
bok och omtalar den bland "skrifterna". Jeremia var verksam under
några årtionden närmast före Jerusalems förstöring,
dvs. under Daniels egen livstid. Och det som Jeremia profeterade
läste man alltså i Babel några årtionden
senare som helig skrift! Liberalteologerna menar, att Daniel aldrig
har funnits. Hans bok skulle ha skrivits av en okänd jude nån
gång under förra delen av det andra århundradet
före Kristus, dvs. nånstans kring 170-165, eftersom Daniels
bok innehåller ytterst exakta förutsägelser om det
historiska skeendet i Palestina fram till denna tid. Det är
ju så, att den historisk-kritiska vetenskapen inte kan acceptera
sådant som inte kan förklaras inomvärldsligt, och
exakta profetior flera hundra år framåt i tiden är
verkligen inte sådant som mänskor brukar klara av att
prestera!
Vi som tror
att Daniel verkligen har funnits är ändå i gott
sällskap. Jesus själv hänvisar till profeten Daniel
när han talar om ändens tid. Det finns inga andra orsaker
att anse Daniel vara en uppdiktad person än att den bibelkritiska
vetenskapen inte kan acceptera övernaturliga händelser.
Därför finns det inte heller någon orsak att betvivla
att Daniel faktiskt läste Jeremias bok eller att han bad den
bön som vi nu skall begrunda.
Låt
oss så se vad Jeremia profeterade. Det finns två ställen.
Det första finns i Jer 25:11-12, som Jeremia profeterade år
605 f Kr, alltså samma år som Daniel och hans vänner
fördes bort till Babylonien:
Hela
detta land skall ödeläggas och förstöras, och
dessa länder skall tjäna Babels kung i sjuttio år.
Men när sjuttio år har gått, skall jag straffa
kungen i Babel och folket där för deras missgärning,
säger HERREN, och även kaldeernas land skall jag göra
till en ödemark för all framtid.
Det andra
stället finns i Jer 29:10:
Ty
så säger HERREN: När sjuttio år har gått
för Babel skall jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte
att föra er tillbaka till denna plats.
Daniel har
nu varit i Babylonien i 66 år, och det blir snart 70 år.
Detta inspirerar honom till en innerlig bön för sitt folk.
Och denna bön är en stor förebedjares bön. Vi
nämnde att han hade kastats i lejongropen för att han
inte övergav sina bönestunder, som han höll tre gånger
per dag, invid ett fönster som var öppet mot Jerusalem.
Daniels
bekännelse
Jag
bad till HERREN, min Gud, och bekände: "O Herre, du store Gud
som inger fruktan, du som bevarar förbund och nåd mot
dem som älskar dig och håller dina bud. Vi har syndat
och gjort orätt, varit ogudaktiga och upproriska. Vi har vänt
oss bort från dina bud och föreskrifter. Vi har inte
lyssnat till dina tjänare profeterna, som talade i ditt namn
till våra kungar, furstar och fäder och till allt folket
i landet. Du, Herre, är rättfärdig, men vi har dragit
skam över oss. Så är det i dag med Juda män
och Jerusalems invånare och hela Israel, både de som
bor nära och de som bor långt borta i alla andra länder,
dit du har fördrivit dem därför att de var trolösa
mot dig. Ja, Herre, vi med våra kungar, furstar och fäder
måste gömma våra ansikten i skam därför
att vi har syndat mot dig. Men hos Herren, vår Gud, finns
barmhärtighet och förlåtelse. Vi var upproriska
mot honom och lydde inte HERRENS, vår Guds, röst. Vi
vandrade inte efter de lagar som han förelade oss genom sina
tjänare profeterna. (v. 4-10)
Daniel anklagar
inte Gud för allt det onda som har skett. Han själv har
förts i exil tillsammans med många andra, utan att ha
någon personlig skuld till det. Överallt omtalas Daniel
som en oförvitlig man, en som ingen kan anklaga för något
ont. Han skulle ha haft orsak att anklaga Gud för orättfärdighet
och orättvisa. Men det finns ingen bitterhet hos honom. Han
ger Gud äran att bevara förbund och nåd mot dem
som älskar honom och håller hans bud. Daniel ser att
det är folkets synder och upproriskhet som är orsak till
deras lidande.
"Vi har
syndat" - så säger han som inte har gjort något
som ens hans svåraste avundsmän kunde anklaga honom för.
"Vi har inte lyssnat till profeterna", säger han som
själv studerar Jeremias bok med vördnad och som helig
skrift. Han säger inte ens: "Detta upproriska och hårdnackade
folk har syndat." Nej, han bekänner sina egna och folkets
synder, han är själv ett med sitt folk. Han bär folkets
synder, han blir folkets ställföreträdare. Den bön
som folkets onda ledare borde ha bett, den ber Daniel i deras ställe.
Han bekänner deras avguderi, horeri, utsugning och högmod.
Denna inställning
är ytterst anmärkningsvärd. Det är svårt
att tänka sig att en politisk ledare tar på sig personligen
de försummelser som medborgarna gjort sig skyldiga till. Tänk
om en ledare skulle bekänna det som synd, att man har utnyttjat
svagheter i lagstiftningen för att driva igenom sin vilja,
när man utåt sett endast har försökt se till
landets bästa.
Daniel verkade
vara en rättfärdig och fullkomlig man. Men han var ändå
bara en människa. Han hade hemliga synder liksom vi alla, som
bara Gud såg. Det finns bara en som har levt fullkomligt,
som har levt ett alltigenom rättfärdigt liv. Det är
vår Frälsare, Jesus Kristus. Jesaja säger om honom:
Han
hade ingen orätt gjort, och svek fanns inte i hans mun. ...
Han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland förbrytare,
han som bar de mångas synd och trädde in i överträdarnas
ställe. (Jes 53:9, 12)
Denne Jesus,
som inte själv hade gjort någon synd, han räknades
till synd, eller gjordes till synd i vårt ställe. Han
tog på sig det straff som vi skulle ha lidit. Sedan uppstod
han och gav oss kvittot på att all skuld är betald. Efter
en tid for han upp till himlen, och är nu vår rättfärdighet
på Faderns högra sida, och där ber han för
oss.
Vem
är den som fördömer? Kristus Jesus är den som
har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt
och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.
(Rom 8:34)
Därför
är Daniel, förebedjaren, en viktig förebild för
vår Herre och Frälsare.
Mose
lag och straffdomen för avfall
Vi läser
vidare hur han inser orsaken till straffdomarna:
Hela
Israel överträdde din lag och vek av utan att höra
din röst. Därför utgöts också över
oss den förbannelse och den ed som står skriven i Guds
tjänare Mose lag. Vi hade ju syndat mot honom. Han höll
sina ord som han hade talat mot oss och mot våra domare som
dömde oss. Han lät en så stor olycka komma över
oss att något liknande det som nu skett i Jerusalem inte har
hänt någon annanstans under himlen. I enlighet med det
som står skrivet i Mose lag kom all denna olycka över
oss. Men ändå sökte vi inte blidka HERREN, vår
Gud, genom att vända om från våra missgärningar
och ge akt på din sanning. Därför vakade HERREN
över olyckan och lät den drabba oss, ty HERREN, vår
Gud, är rättfärdig i alla de gärningar han gör.
Men vi hörde inte hans röst. (v. 11-14)
Nu får
vi en hänvisning till Mose lag, närmare bestämt 5
Mos 28, där Mose förelägger folket välsignelse,
om de följer Guds lag, och förbannelse om de viker av
och dyrkar andra gudar. Det skulle ha varit oerhört smärtsamt
för Mose att uppleva och bevittna, hur folket valde den onda
vägen i stället för den goda. Många gånger
hade Mose själv fått bevittna, hur folket avföll,
och åter och åter blev de straffade. Men Mose var själv
en förebedjare, som vände Herrens vrede till förlåtelse.
Så
här inleder Mose sin varning för avfall i 5 Mos 28:15:
Men
om du inte lyder HERRENS, din Guds, röst och inte håller
fast vid och följer alla hans bud och stadgar som jag i dag
ger dig, så skall alla dessa förbannelser komma över
dig och nå fram till dig.
Sedan följer
en lång uppräkning av förbannelser. Folket skall
drabbas av olyckor i krig, med sjukdomar och vanvett. Det skall
bli förtryckt och plundrat. Rent konkret ser vi förutsägelserna
om fångenskapen i Babel i v. 36-37:
HERREN
skall föra dig och den kung som du sätter över dig
bort till ett folk som varken du eller dina fäder har känt,
och där skall du tjäna andra gudar, gudar av trä
och sten. Du skall bli till häpnad och ett ordspråk och
en nidvisa bland alla de hednafolk som HERREN skall föra dig
till.
Och lite
längre fram, v. 49:
HERREN
skall sända över dig ett folk från fjärran,
från jordens ände, likt örnen i sin flykt, ett folk
vars språk du inte förstår.
Och i v.
64-65 följer mera bedrövelser:
HERREN
skall sprida ut dig bland alla folk, från jordens ena ände
till den andra, och där skall du tjäna andra gudar som
varken du eller dina fäder har känt, gudar av trä
och sten. Bland de folken skall du inte få någon ro
eller någon vila för din fot. HERREN skall där ge
dig ett bävande hjärta och förtvinande ögon
och en ångestfylld själ.
Allt det
här hade Daniel läst noggrant. Han kände också
sitt folks historia och visste hur avfallet hade skett, och hur
alla de förbrytelser som Mose varnar för hade ägt
rum. Därför visste han också, att Gud hade all rätt
att låta allt detta drabba folket. "I enlighet med det
som står i Mose lag kom all denna olycka över oss. Men
ändå sökte vi inte att blidka Herren, vår
Gud, genom att vända om från vår missgärning."
Han vet också, att Gud tillät detta onda att drabba folket:
"Herren vakade över olyckan och lät den drabba oss."
Daniel har
också läst Jobs bok, och vet att ingenting sker som inte
Gud tillåter. Gud kan behöva använda det onda -
och också den onde blir därmed hans redskap - för
att fostra och straffa. Men Gud hade inte tänkt det så.
Hans tankar är inte ofärdens, utan fridens. Det är
människan som genom sin synd drar över sig olycka.
Nu ska vi
ändå inte tänka så, att det är enskilda
synder som förorsakar lidande och straff, särskilt inte
när det gäller sjukdomar. Det undervisade ju Jesus om,
när man menade att den blindfödde mannens eller hans föräldrars
synd var orsak till hans blindhet. Problematiken är djupare
än så. Ursynden finns i oss alla, och därför
har vi ingen orsak att förebrå någon annan än
oss själva när vi får bära våra synders
frukt.
En annan
sak är sen att vi inte heller ska förringa Guds vrede
över synden. I dag vill man inte tala om skuld. Vi ska inte
söka syndabockar - "det är inte nåns fel att det
är så här", kan man få höra. Särskilt
om det gäller svåra katastrofer är det synnerligen
olämpligt att tala om att det är Guds straffdom över
synden. Och vem vågar säga rent ut att aids är en
straffdom för människornas lösaktighet? Nej, när
sådant inträffar får vi bara konstatera, att Gud
har all rätt att vredgas och låta fruktansvärda
straffdomar komma över oss. Vi är inte värda bättre,
om vi skulle fråga efter vår förtjänst.
Vi har också
orsak att be för våra länder och folk. Den ondska
och den ohörsamhet mot Guds ord som finns i dag är fruktansvärd.
Ändå har våra folk varit kristna i tusen år.
Under generationer har här förkunnats Guds ord. Nu dras
allt i smutsen. Herre, förbarma dig över oss! Skall väl
Gud ha tålamod så att han inte straffar också
oss?
Förbönen
i Jesu namn
Men Gud har
som sagt tänkt andra tankar om oss än ofärd. Det
visar han också genom Jeremia, och det tar Daniel fasta på.
Vi kommer nu över till Daniels bön om förlåtelse
och upprättelse, v. 15-19:
Och
nu, Herre, vår Gud, du som förde ditt folk ut ur Egyptens
land med stark hand och så gjorde dig ett namn som är
detsamma än i dag: Vi har syndat, vi har varit ogudaktiga.
Men Herre, för all din rättfärdighets skull, vänd
din vrede och förbittring från din stad Jerusalem, ditt
heliga berg. På grund av våra synder och våra
fäders missgärningar har Jerusalem och ditt folk blivit
till smälek för alla som bor omkring oss. Hör nu,
du vår Gud, din tjänares bön och åkallan och
låt ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom
för Herrens skull. Böj, min Gud, ditt öra till oss
och hör. Öppna dina ögon och se vilken förödelse
som har drabbat oss, och se till staden som är uppkallad efter
ditt namn. Ty det är inte på grund av vår rättfärdighet
utan på grund av din stora barmhärtighet som vi kommer
inför dig med våra böner. O Herre, hör, Herre,
förlåt! Herre, lyssna och utför ditt verk utan att
dröja - för din egen skull, min Gud, ty din stad och ditt
folk är uppkallade efter ditt namn.
Först
upprepar Daniel åter en gång sin syndabekännelse
i folkets ställe. Och så kommer han med sin bön
om att Gud ska förlåta. Och lägg märke till
vilken grunden är för att han framställer sin bön:
"Inte på grund av vår rättfärdighet, utan
på grund av din stora barmhärtighet".
Grunden för
att vi ska kunna komma fram inför den helige och rättfärdige
Guden kan inte sökas hos oss människor. Inte ens Daniel,
som till det yttre levde ett fullkomligt hederligt och rättskaffens
liv, kunde åberopa denna rättfärdighet när
det gällde att komma fram inför Gud. Då måste
rättfärdigheten vara fullkomlig, och någon sådan
äger inte Daniel. Han måste komma i en annan rättfärdighet,
en som tillräknas honom av nåd. Om den rättfärdigheten
talar ängeln Gabriel när han sänds av Gud, redan
när Daniel började sin bön, för att meddela
Daniel vad Gud han tänkt:
Sjuttio
veckor är bestämda över ditt folk och över din
heliga stad för att göra slut på överträdelse,
försegla synder, försona skuld, föra fram en evig
rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja
den Allraheligaste. (v. 24)
Här
får vi veta hur den eviga rättfärdigheten skall
uppenbaras. Här handlar det om den kommande Messias &endash;
först tre saker som ska tas bort: 1) hur han ska ta bort alla
överträdelser i sin försoning, 2) hur han ska kasta
alla synder i havets djup och försegla dem så att ingen
mera kan komma åt dem, 3) hur hela världens syndaskuld
ska betalas. Sedan följer tre positiva saker: 1) den eviga
rättfärdigheten, alltså den rättfärdighet
som går till Fadern, Kristi rättfärdighet, så
att ingen djävul längre kan anklaga den som står
under vår försvarares beskydd; 2) hur profeternas förutsägelser
ska uppfyllas och 3) hur den Allraheligaste blir smord, nämligen
Kristus själv.
Även
om Jesus ännu inte hade utfört detta visste Daniel mycket
väl om honom. Alla skrifterna talar ju om honom. Han visste,
att det behövs en felfri medlare för att bringa försoning
för människornas stora synder. De offer som brukade frambäras
i templet i Jerusalem hade nu inte kunnat bäras fram på
många årtionden, men de kunde ju egentligen inte bringa
någon verklig försoning. De var bara symboler, skuggbilder
av det verkliga offret: Guds lamm, som skulle offras på korset.
Trots att
Daniel inte använder själva formuleringen kan vi därför
säga, att Daniel bad sin bön i Jesu namn. Så som
han bad ska vi också be: inte i förlitande på vad
gott vi har gjort, utan i förlitan på Guds barmhärtighet
i Jesus Kristus. I honom har vi rätt att gå fram till
nådens tron, som barn för Jesu skull, och lägga
fram våra böner och önskningar inför vår
Far.
Och Daniel
blev bönhörd. Redan innan han hade slutat sin bön
sände Gud sin ängel Gabriel till honom. Och nu fick Daniel
alltså höra om Jesus. Han fick också höra
en del andra saker, som gällde framtiden, sådant som
är svårt för oss att förstå. Men det
hör inte längre till vårt ämne.
Hela Israels
historia hade varit ett vittnesbörd om Guds stora barmhärtighet
och tålamod. Skulle Gud verkligen ha krävt att hans egendomsfolk
skulle ha klarat av hålla de bud och gränser som han
ställde upp för dem, borde han ha valt ett annat folk.
Detta folk var ju särdeles hårt och bångstyrigt.
Men här gav Gud gång på gång vittnesbörd
om sin stora kärlek, som inte utgick från en belöningstanke,
att folket skulle ha varit värt kärlek och godhet, utan
hans kärlek tillkommer dem utan någon egen förtjänst,
trots deras synd och ondska.
Det
var inte för att ni var större än alla andra folk
som HERREN fäste sig vid er och utvalde er, ni var tvärtom
mindre än alla andra folk. (5 Mos 7:7)
Gud ville
alltså visa sin barmhärtighet på detta folk. Mose
sade ju också:
När
... du lägger detta på ditt hjärta bland alla de
hednafolk dit HERREN, din Gud, fördriver dig, och du vänder
om till HERREN, din Gud, och lyder hans röst, i allt vad jag
i dag befaller dig, du och dina barn, av hela ditt hjärta och
av hela din själ, då skall HERREN, din Gud, göra
slut på din fångenskap och förbarma sig över
dig. HERREN, din Gud, skall då åter samla dig från
alla folk, dit han har skingrat dig. (5 Mos 30:1-3)
Evangelium
för alla
Det här
ordet gäller också på ett annat sätt. Det
gäller som ett löfte för Kristi kyrka, Guds Israel
i det nya förbundet, att den som vänder sig till Herren
Jesus Kristus, förtröstar på honom och lyder hans
röst, ska bli kvitt den fångenskap som synden, döden
och djävulen har fört oss in i och göra oss fria.
För den som Sonen gör fri, han är verkligen fri.
Och det finns ingen annan frälsning än den som finns i
Jesus.
Då
gäller också de ord som Mose lämnade i arv åt
sin efterföljare Josua:
HERREN
går själv framför dig och han skall vara med dig.
Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd
eller förfärad." (5 Mos 31:8)
Bön:
Käre himmelske Fader! Med Daniel får vi blygas över
att vi övergett ditt ord och smutskastat ditt namn. Herre,
förlåt, Herre förbarma dig! Vi är inte värda
all den godhet som du utstrött över oss. Tack för
ditt oändliga tålamod med oss, så att du inte har
förskjutit oss för våra synders skull, utan sänt
din Son till oss som vår Frälsare. Tack för att
vi i honom får ta emot din kärlek och nåd, för
hans utgjutna blods skull, och för att du nu ser till oss i
din sons rättfärdighet och i honom ger oss syndernas förlåtelse,
liv och salighet.
Käre
Herre Jesus Kristus! Tack för ditt tålamod och din kärlek
till oss, som du visade i ditt lidande och död för vår
skull. Hjälp oss att bli dina efterföljare, så att
vi inte trampar ditt blod under våra fötter. Sänd
oss din Ande, som kan hjälpa och vägleda oss genom ditt
ord så att vi bevaras på vägen genom denna onda
tid och så blir saliga, genom tron på dig och för
din skull allena. Amen.
|