Inledning
Daniels bok,
som vårt tema är hämtat från, är en märklig
bok. Den är i den hebreiska bibeln placerad bland Skrifterna,
inte bland de profetiska böckerna som i vårt Gamla testamente.
Den eggar vår fantasi, kanske den också upplevs lite
skrämmande. Innan vi går in på kapitel 3, som vi
ska behandla i dag, behöver vi se något på landet
Babylonien, kung Nebukadnessar och på bokens upphovsman, profeten
Daniel och hans vänner.
Babylonien
var vid denna tid, ca 600 år före Kristus, en stormakt
rike i tvåflodslandet, ungefär i nuvarande Irak. Det
var från detta område som Abraham långt innan
hade utvandrat. Landet hade en hög civilisation - vi har kanske
hört om Hammurapis lagar, som härstammar härifrån.
På 600-talet hade landet underkuvats av assyrierna, det råa
och hårdföra folket som under Salmaneser tillintetgjorde
Nordriket Israel år 722 f. Kr. Huvudstaden Babylon (Babel)
frigjorde sig från assyrierna år 625 under Nabopalassar,
och då uppstod det nybabyloniska riket och assyriernas rike
gick under.
Nebukadnessar
blev kung år 605 och regerade fram till 562, alltså
hela 43 år. I tre repriser intog han Jerusalem, och förde
bort en del av folket. Första gången var strax efter
att han bestigit tronen, år 605, när Jojakim var kung
i Jerusalem. Då togs ett antal pojkar av förnäm
ätt till Babylonien för att fostras i landets seder och
kultur, däribland Daniel. Andra gången var 597, då
var Jojakin kung en kort tid. Då fördes 10 000 män
som fångar till Babel. Den tredje gången Nebukadnessar
kom till Jerusalem var 588, och efter en fruktansvärd belägringstid
brändes staden fullständigt ner år 586. De flesta
av dem som överlevde fördes till Babylonien.
Daniel hörde
alltså till de pojkar av förnäm ätt, som fördes
från sitt hem i Juda land till Babel år 605 f. Kr. Han
skulle tillsammans med sina vänner Hananja, Misael och Asarja
uppfostras till den babyloniska kulturen. De skulle äta deras
mat, lära sig deras språk och dyrka deras gudar. Därför
fick de också nya namn i stället för sina judiska
namn, som innehöll hänvisningar till Israels Gud. Daniel
kallades Beltesassar, och vännerna kallades Sadrak, Mesak och
Abed-Nego, namn som innehöll de babyloniska gudarnas namn.
Så
skulle alltså pojkarnas judiska och gudfruktiga identitet
tas bort, och i stället skulle de göras till riktiga babylonier.
De skulle på så sätt få uppgiften att omskola
sitt folk när den tiden kom. Men det lyckades inte. Pojkarna
ville inte äta babyloniernas mat, och efter en prövotid
med grönsaker och vatten visade det sig att de ändå
var vid gott hull och de fick befrielse. Och så sattes de
i det babyloniska universitetet och visade sig bli klokare än
någon annan. Daniel hade dessutom en särskild gåva,
att tyda syner och drömmar. Därmed fick Daniel en särskilt
hög position som rektor för vetenskapsakademin, medan
han fick kungen att utnämna de tre vännerna till landshövdingar
ute i regionen.
Avguden
Så
kommer vi då till vårt egentliga ämne och kapitel
3 i Daniels bok. Den händelsen tilldrar sig ute i landsorten,
och Daniel själv är inte med här. Det är däremot
hans tre vänner, som är betydelsefulla och högt uppsatta
personer, och som därmed säkerligen har många avundsmän,
särskilt som de är invandrare med sin egen kultur och
religion.
Nebukadnessar
hade en dröm, vilken återges i kapitel 2. Enligt den
ser han en väldig staty av en människa, där huvudet
är av guld. Det symboliserar honom själv, och hans eget
nybabyloniska rike. Kanske det är därför som Nebukadnessar
nu får för sig att resa upp en gyllene staty på
Duraslätten, troligen en plats ett tiotal kilometer sydost
om Babel. Statyn är en väldig sak: Den är 60 alnar
hög, dvs. ca 30 meter, eller som ett åttavånings
hus! Den är däremot förvånansvärt smal,
endast 6 alnar eller 3 meter. Det antyder att den är en obelisk
eller, om den föreställer en människa, så måste
den stå på en piedestal.
Det är
tydligt att Nebukadnessar gör anspråk på gudomlig
makt, och han vill befästa denna makt och synliggöra den
för allt folket. Alla bemärkta män ute i hövdingdömena
kallas till invigningen. Åtta kategorier av tjänstemän
räknas upp: satraper, landshövdingar, ståthållare,
fogdar, skattmästare, domare, lagtolkare och alla andra makthavare.
Tydligen är alla slag av officiella tjänstemän med
här. Det är möjligt att också Sidkia, kungen
i Jerusalem, hade kallats dit, och om det är så att Jeremia
i 51:59 avser denna händelse, får vi en tidsangivelse
för händelsen: 593 f. Kr. Där står nämligen
där att kvartersmästaren Seraja begav sig till Babel med
Sidkia i dennes fjärde regeringsår.
Nu får
de tillresande veta varför de har kallats dig. En befallning
ges att dyrka denna nya avgud via en härold:
Detta
är befallningen till er, ni folk och stammar och tungomål:
När ni hör ljudet av horn, pipor, cittror, lyror, psaltare,
säckpipor och alla andra slags instrument, skall ni falla ner
och tillbe den staty av guld som Nebukadnessar har låtit ställa
upp. Men den som inte faller ner och tillber, han skall genast kastas
i den brinnande ugnen. (v. 4-6)
Det var en
sträng order. Det var inte nog att bara påbjuda lydnad,
utan det ingick också en religiös tillbedjan av avgudabilden,
därmed en tillbedjan av Nebukadnessar som gud. Denna tillbedjan
skulle gälla alla folk &endash; Nebukadnessar vill demonstrera
både politiskt och religiöst världsherravälde.
Det religiösa bestod inte i att tillbe någon av Babyloniens
gudar, utan att tillbe Nebukadnessar själv. Här fanns
stat och religion förenad till ett. Det verkar inte som om
de höga tjänstemännen hade fått veta något
i förväg om varför de hade kallats till platsen.
De ställdes inför en order, som det inte fanns någon
möjlighet att vägra lyda. Ingen konspiration kunde tillåtas.
Det handlar verkligen om en tyrannisk maktutövning.
Till anblicken
av den väldiga statyn kommer så också ljudintrycket
från musiken som spelas upp av den stora symfoniorkestern.
Allt är välregisserat. Och så sker det också,
som Nebukadnessar vill: allt folket föll ned och tillbad.
De
olydiga
Nej, vänta
där! Föll alla ner? Där förblev tre män
stående! De måste direkt ha utsatts för kontrollanternas
blickar, där de stod högresta över de andras ryggar.
De kaldeiska kontrollanterna går till kungen, precis som de
är tillsagda, och rapporterar:
Men nu finns
här några judiska män, Sadrak, Mesak och Abed-Nego,
som du har satt att förvalta Babels hövdingdöme.
Dessa män sätter sig över ditt påbud, o konung.
De dyrkar inte dina gudar och tillber inte den staty av guld som
du har låtit ställa upp. (v. 12)
Att det var
kaldéer som anklagare är intressant, för de representerar
den babyloniska kulten och måste ha avskytt judarna, som inte
bara får hålla sin egen religion utan dessutom är
högt uppsatta. Borde inte ett sådant avskum hålla
till med de lägsta tjänarsysslorna? Nu finns chansen att
slå till mot dem.
Daniel nämns
inte alls. Det kan bero på att han skötte andra plikter
och inte alls var med, eller att hade ett sådant unikt ämbete
att han inte alls hörde till "folket" som skulle svära
trohet och underkastelse och därmed inte deltog. Av Daniels
bok i övrigt vet vi säkert att han inte skulle ha böjt
knä för statyn och tillbett den om han varit med i folksamlingen.
Nebukadnessar
blir naturligtvis högeligen vred. Hur vågar någon
trotsa honom? Men han ger dem en chans till, de är ju trots
allt höga tjänstemän. De får ännu en möjlighet
att visa sin ändrade inställning, eller att anklagelsen
varit falsk. När Nebukadnessar nu upprepar sitt hot om den
brinnande ugnen, visar han att han sätter sig över Gud:
"Vilken gud skall då kunna rädda er ur mina händer?"
(v. 15)
Men de tre
männen har svaret klart &endash; för dem är det fullkomligt
otänkbart att de skulle tillbe avguden:
Då
svarade Sadrak, Mesak och Abed-Nego kungen: "O Nebukadnessar, vi
behöver inte svara dig på detta. Om det blir så,
är vår Gud, som vi dyrkar, mäktig att befria oss
ur den brinnande ugnen och att befria oss ur din hand, o konung.
Men om inte, så skall du veta, o konung, att vi ändå
inte dyrkar dina gudar och att vi inte vill tillbe den staty av
guld som du har låtit ställa upp." (v. 16-18)
De tre männen
vet bara en sak, att de inte kan bryta mot Guds bud. Det gäller
hans första bud, ett bud som de fått sig så noga
inpräntat sedan barn: "Du skall inte ha andra gudar." Men de
vet också att Gud är allsmäktig och kan göra
vad han vill. Så ger de ett frimodigt vittnesbörd om
Guds allmakt: om han vill kan han rädda dem. Men om han inte
vill det, dyrkar de ändå inte de främmande gudarna.
Under alla omständigheter är det fel.
Straffet
Det här
talet gör Nebukadnessar helt ursinnig. Han måste genast
statuera exempel. Det är bråttom. Men som ett bevis på
hur fruktansvärd försyndelsen är ger Nebukadnessar
ändå order om att ugnen ska upphettas sju gånger
hetare än vanligt. Det är ju i och för sig lite underligt
- plågan att brinna inne i en ugn måste ju vara större
om hettan är lindrigare, nu måste ju döden infinna
sig omedelbart. Tydligen är Nebukadnessar så ursinnig
att han tappat besinningen. De bästa karlarna får order
att gripa Sadrak, Mesak och Abed-Nego och binda dem, och det ges
inte ens tid att ta bort kläderna, som var brukligt inför
en dylik avrättning. Men de starka soldaterna hinner knappt
slänga i männen i ugnen innan de själva har bränts
till döds.
Kanske var
det så att ugnen matades uppifrån, och sedan hade man
en öppning nertill, där man kunde ta ut askan. Tydligen
gick det att titta in i ugnen nånstans, för Nebukadnessar
vill nu se hur det har gått. Om han förut var ursinnig,
så blir han nu skräckslagen.
Då
blev kung Nebukadnessar förskräckt. Han steg hastigt upp
och frågade sina rådsherrar: "Var det inte tre män
vi band och kastade i elden?" De svarade kungen: "Jo visst, o konung."
Då sade han: "Ändå ser jag nu fyra män som
går lösa och lediga inne i elden, och de är helt
oskadda. Och den fjärde ser ut som en gudason." (v. 24-25)
Det här
var mer än man kunde fatta. Inte nog med att de tre som kastades
i ugnen går omkring lösa och lediga, dessutom finns där
nu en fjärde person. Och han ser ut som en gudason!
Den här
berättelsen är exempellös. Den har inget motstycke
i historien. Den är rentav starkare än de mest fantastiska
sagor. Naturligtvis kan man skratta åt den och kalla den fantasier.
Så har man ju gjort med allt underbart som Gud har gjort i
sin allmakt. Men det är en dårskap att skratta åt
Gud. Vad han vill det gör han, och nu hade han bestämt
sig för att uppenbara sin storhet och slå ner Nebukadnessar:s
högmod.
Den
fjärde personen
För
Nebukadnessar var det ingen svårighet att urskilja vem som
var den fjärde personen i ugnen, trots att han inte hade sett
honom tidigare. Det måste ha varit uppenbart. Kanske utstrålade
han något av den härlighet som omtalas i Uppenbarelseboken:
Mitt
ibland ljusstakarna (såg jag) en som liknade Människosonen,
klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte
av guld om bröstet. Hans huvud och hår var vitt som vit
ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. Hans
fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen,
och hans röst lät som dånet av väldiga vatten.
I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans
mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och hans ansikte lyste
som solen, när den skiner i all sin kraft. (Upp 1:13-16)
Skulle du
känna igen honom? Johannes kände sin Herre och Mästare,
och presenterar honom som Människosonen. Nebukadnessar ser
honom som en gudason. Det är precis vad han är: han är
Gud och människa.
Namnet Människosonen
finns på två ställen i Daniels bok: 7:3 och 10:16.
Första gången omtalas han i anslutning till den yttersta
domen, och det anknyter Jesus till när han berättar om
sin återkomst till domen (Matt 25). Det andra stället
talar om att Människosonen kommer till Daniel med tröst
och styrka, när han blivit matt och kraftlös inför
åsynen av den yttersta tidens vedermöda.
Här
i berättelsen om de tre männen i ugnen har Människosonen
samma uppgift: dels kommer han med dom över gudsförakt,
högmod och självhävdelse, dels med tröst och
kraft åt dem som är totalt utblottade på egen förmåga
och kraft, men som förtröstat på Gud. När de
tre männen kastades i ugnen hade de absolut inga förhoppningar,
rent mänskligt sett. Kan man tänka sig en situation, där
den egna kraften är mera uttömd? Men kraften fullkomnas
i svaghet. Han som har förmågan att uppväcka döda
när han än önskar det, han kan också innesluta
sina trogna i sin sköld så att inte ens den starkaste
hetta kan nå dem.
Men den som
förtröstar på sin egen kraft och styrka kommer på
skam. Det kan gå en tid, när Herren tycks låta
allt passera utan att han ingriper. Men han har bestämt en
dag, när allt ska fram. Då går det inte att hänvisa
till makt och ära, inte ens fast man är enväldig
och härskar över hela jorden. Nebukadnessar har redan
en gång tidigare lärt känna den levande Guden. Det
omtalas i kapitel 2, när Daniel har uppenbarat drömmen
om de fyra världsrikena för Nebukadnessar Då får
han veta, att det skall komma ett rike, som aldrig någonsin
ska gå under, även om alla jordiska riken i tur och ordning
faller.
Upprättelsen
Nebukadnessar
ger nu Sadrak, Mesak och Abed-Nego full upprättelse, samtidigt
som de som anklagade dem blev dömda till döden i den brinnande
ugnen. Han ropar åt dem att komma ut, och tilltalar dem "den
högste Gudens tjänare". I alla de förnäma
tjänstemännens närvaro konstaterar man undret: inte
ens kläderna är svedda, inte ett hårstrå har
blivit skadat! Nu tillerkänner Nebukadnessar Gud den ära
som tillkommer honom.
Nebukadnessar
tog då till orda och sade: "Lovad vare Sadraks, Mesaks och
Abed-Negos Gud, som sände sin ängel och räddade sina
tjänare. De förtröstade så på honom att
de överträdde kungens befallning och vågade sina
liv för att inte tvingas dyrka eller tillbe någon annan
gud än sin egen Gud. Härmed befaller jag nu att vem det
vara må av alla folk och stammar och tungomål, som säger
något ovärdigt om Sadraks, Mesaks och Abed-Negos Gud,
han skall slitas i stycken, och hans hus skall göras till en
sophög. För det finns ingen Gud som kan hjälpa så
som han." (v. 28-29)
Utöver
detta sänder Nebukadnessar ett rundbrev över hela sitt
rike, där han nu uppmanar alla att ära Gud:
Kung
Nebukadnessar till alla folk och stammar och tungomål som
finns på hela jorden. Jag önskar er fred och framgång.
Jag finner för gott att härmed kungöra de tecken
och under som den högste Guden har gjort med mig. Stora är
hans tecken, mäktiga hans under. Hans rike är ett evigt
rike, hans välde varar från släkte till släkte.
(v. 31-33)
Det är
skada att Nebukadnessars minne var så kort. I nästa kapitel
berättas om hur hans självhävdelse och högmod
leder honom i en sju år lång sinnessjukdom, som gör
att man måste kedja fast honom och tvingar honom att äta
gräs bland markens djur, tills han åter ger äran
åt himmelens Gud.
Vår
tids avgudabilder
Så
några tankar om tillämpning för vår tid. Kan
sådant här hända i vår tid? Ingen statsmakt
är väl så primitiv att man tvingar folk att falla
på knä för en staty, och sedan straffar dem som
inte gör det med dödsstraff?
Kanske det
inte händer precis så här. Men tänk er följande:
En regering
i ett av våra länder besluter, att ingen får säga
något otillbörligt om någon oliktänkande eller
avvikande, eller på något sätt demonstrera sin
ovilja mot eller göra något som kan uppfattas som diskriminering
av en sådan. Gör man sådant straffas man med böter
eller fängelse, man blir fråntagen offentliga tjänster
eller uppdrag, samtidigt som man ställs utanför alla sociala
förmåner. Det låter väl bra, eller hur?
Men tänk
dig nu, att en församlingsmedlem offentligt säger sig
leva i homofilt parförhållande. Pastorn predikar, att
detta är synd och tar upp saken till själavårdande
samtal. Detta går ut till pressen, och så är drevet
igång. Han inkallas nu till förhör till polisen
&endash; jag behöver kanske inte tala om biskopar i det här
sammanhanget! &endash; och det befinns att han har brutit mot lagen
och straffas.
Även
om ingen brinnande ugn används kan situationen för pastorn
i fråga nog snart upplevas lika. Gör han avbön,
så får han behålla sin tjänst och kan försörja
sin familj. Gör han det inte, utan blir stående när
alla runt omkring faller till marken, måste han lämna
sin tjänst och har dessutom inte heller någon chans att
få utkomststöd. Han blir i praktiken utsatt för
andligt mord med hela sin familj.
Jag tror
vi kunde byta ut pastorn här mot en läkare, som vägrar
utföra aborter, eller mot en lärare, som undervisar som
Bibeln gör om hur vi mänskor ska leva tillsammans, eller
om hur världen har blivit skapad. Den tiden är nära,
när kristna som bekänner hela Guds ord kommer att förföljas
och trakasseras. I många fall är den tiden redan här.
För ett par veckor sedan blev biskop Børre Knudsen i
Norge hämtad till fängelset för att han vägrat
betala böter, som han ådömts för att han uppmanat
abortläkare att göra bättring från det pågående
mördandet av ofödda barn.
Men också
i dag gäller, att vår Gud kan rädda oss från
allt ont, när han vill göra det, och om han inte vill
det, ska han ge oss kraft att härda ut i lidandet. Vi har samma
Gud, som Sadrak, Mesak och Abed-Nego! Låt oss med frimodighet
följa hans ord och bud, vilka hot som än reses mot oss.
Är
Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade
sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle
han kunna annat än också skänka oss allt med honom?
(Rom 8:31-32)
Bön:
Käre himmelske Fader! Tack för din omsorg och din makt,
som gör att vi kan känna oss trygga i din hand, vad än
den onde fienden, världen och vårt onda kött hittar
på för att bringa oss på fall. Men du vet att vårt
kött är svagt. Styrk oss därför med din vapenrustning,
ditt heliga ord och dina sakrament, så att vi inte saknar
kraft när den onda dagen kommer, utan förstår att
vända oss till dig och inte börjar strida i eget högmod
och i vår egen klokskap. Hjälp oss att som dina tjänare
i Babylonien en gång kunna stå frimodiga och inte blygas
för ditt ord, om vi ställs inför prövningar,
där vi frestas att välja en lättare väg än
att följa dig. Allt detta ber vi om genom Jesus Kristus, din
Son, vår Herre. Amen.
Logosmappen
|