|
JohannesbrevenFörfattaren till första brevet intygar att han hör till
dem som varit ögonvittnen till Jesu liv och mottagit hans undervisning.
Han nämner inte sitt namn men är av en enstämmig, fornkyrklig
tradition identifierad med aposteln Johannes. Författaren till andra
och tredje Johannesbreven kallar sig "den gamle" (Grek. presbyteros)
och var tydligen av brevens mottagare känd under detta namn. Denna
beteckning passar väl in på aposteln Johannes som enligt traditionen
nådde en mycket hög ålder. Indelning
InnehållJohannes första brev Johannes andra och tredje brev Sanning och kärlek höra oskiljaktigt samman, säger Johannes i sitt andra brev. Man kan ivra för sanningen, men trampa kärleken under fötterna. Man kan tala mycket om kärlek och kalla sanningen "ett hårt tal". Kärlek utan sanning är i djupaste grunden hjärtlöshet och själviskhet. Må vi vandra i sanning och kärlek och nitälska för Kristi sak! Dessa ord innehålla i korthet huvudsumman av Johannes hela förkunnelse. Likheten mellan Johannes tredje brev och hans två första är så stor, att författaren icke kan vara någon annan än aposteln Johannes. Brevet är skrivet till Gajus, som aposteln älskade som en trofast broder i Herren, en broder, som i allt "vandrar i sanningen". I motsats till glädjen över Gajus uttalar aposteln sitt ogillande av Diotrefes, som vållade skada i församlingen genom att vilja vara den främste. Johannes andra och tredje brev har en viktig kyrkohistorisk betydelse. De ger oss en värdefull inblick i den apostoliska tidens förhållanden. Vi ser de troendes omsorg om varandras andliga väl. Dessa båda brev är samtidigt vittnesbörd om hur den äldsta kyrkan aktade apostolisk auktoritet och var angelägen om att ta vara på dem trots att de ser obetydliga ut till sitt innehåll. FördjupningAngående Första Johannesbrevet läs Ingemar Furbergs artikel: Johannes första brev - Kort inledning. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||