|
Hesekiel
Hesekiel tillhörde en prästsläkt och växte upp i
Jerusalem. Han blev år 597 fKr en av dem som i den andra deportationen
bortfördes till Babel. Där fick han sin profetkallelse sommaren
593 fKr och verkade fram till våren 571 fKr. Två samtida profeter
är Jeremia och Daniel.
Indelning
1-3 |
Profetens kallelse |
4-24 |
Domsförkunnelse över Juda |
25-32 |
Domförkunnelse över andra folk |
33-39 |
Frälsningsförkunnelse |
40-48 |
En ny tid |
Några huvudpunkter
- Hesekiel profeterade inte för hela folket utan bara för
sina medfångar i Babel
- Strängare och skoningslösare än någon tidigare
profet dömde Hesekiel sitt folk, Hes 5:5-17, och hårdast
drabbar domen Juda, Hes 16:51-58.
- Profeten fick inte klaga, gråta eller hålla sorgefest
efter sin hustrus död. Detta skulle vara en bild för folket
hur de skulle motta budskapet om Jerusalems ödeläggelse, Hes
24:15-27.
- Framställningen karakteriseras av svårtydda bilder, syner,
allegorier och symboler.
- Hesekiel var mer än någon annan profet den enskildes själasörjare,
och framhöll själens stora värde, Hes 33.
- En av bokens bärande tankar är ”Ni skall då
inse att jag är Herren”, Hes 20:38, ett omkväde som
återkommer ca 70 gånger hos Hesekiel.
- I NT har Uppenbarelseboken många av Hesekiels bilder: ätandet
av bokrullen, Upp 10:7-9, Gog och Magog, Upp 20:7-9, mätningen
av Guds tempel, Upp 11:1-2, staden med 12 portar, Upp 21:12-16, strömmen
med levande vatten, Upp 22:1-2.
Några andliga lärdomar
|