Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

12. DEN HELIGE ANDE OCH BIBELN

A. Texter skrivs ner

B. Skrifterna samlas

C. Guds ord till oss

A. Texter skrivs ner

Gudsordet har inte framkommit genom någon människas vilja, utan "ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.", 2 Petr 1:21. De heliga författarna ha blivit burna framåt av den Helige Ande. Därför är hela boken ett under av Guds nåd.

Gud har på detta sätt låtit de män som han valt till sina redskap, få veta sådant som de förut inte visste. Detta gäller bland annat det som hände vid skapelsen och det som kommer att hända i ändens tid. Paulus talar om en hemlighet som genom Anden blivit uppenbarad, Ef 3:2-3; Kol 1:25-27; Gal 1:11-12. Han säger också i 1 Kor 2: 13: ”Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär”

Hur författarna fick motta denna undervisning är inte uppenbarat för oss. Men det är tydligt att det inte har skett mekaniskt. De som har varit Guds redskap har bibehållit sin egen författarpersonlighet och självverksamhet. Lukas skriver: "Sedan jag noga efterforskat allt från början, har jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det för dig, ädle Teofilus." (Luk 1:3)

B. Skrifterna samlas

De skrifter som NT:s författare skrev ner kopierades och sändes vidare. De kristna var måna om att andra skulle få läsa vad t.ex. Paulus hade skrivit. Ibland insmög sig tryckfel när man för hand kopierade texterna. Trots detta har Bibeln bevarats åt oss.

Se hur Johnny och Johanna besvarar Davids frågor i artikeln "Skillnaden mellan avskrifter".

Hur har då den brokiga samlingen av lagsamlingar, släktregister, historieskrivning, poesi, profetia och brev blivit sammanförd till den helhet som vi kallar Bibeln? Vad är det som säger att de valde rätt som förrättade urvalet? Varför finns inte andra skrifter med? Läs i Hoppets bekännelse om kanonfrågan som berör frågorna om hur Bibeln samlades.

C. Guds ord till oss

Detta ord är det dyrbaraste, som blivit oss givet. Det är det enda i världen, som kan visa oss vägen genom tiden in i evigheten. Där hör vi Gud och vår Frälsare talar till oss, kallar och inbjuder. Må det ordet blir kärt för oss! Må det bli vårt hjärtas skatt.

Läs: "Guds ord förblir sanning"

Uppgift

På vilket sätt har denna kurs i bibelkunskap hjälpt dig? Har du lärt dig några grundsanningar? Svara på frågorna i utvärderingsblanketten.

NT - Innehåll | Föregående avsnitt

Webmaster
 
5.12.2005