|
Kanaans land
Det land, som Gud lovat åt Abraham och
hans efterkommande kallades före kungatiden oftast Kanaan. Namnet härstammar från Hams son Kanaan. Ibland kallades landet även ”hebreernas
land”. Under kungatiden är ”Israels
land” det vanligaste. Profeterna gav det sådana vackra
namn som ”Herrens land” (Hos 9:3), ”det härliga
landet” ( Dan 11:16, 41) och ”det heliga landet” (Sak 2:12). Namnet "det heliga landet" har fått en alldeles
särskild betydelse, sedan Jesus levat, lidit och dött
i detta land. Hebr 11:9 kallar det ”det utlovade landet”.
Kanaans land var ett litet land, 27 mil långt och största bredden
var 18 mil, till ytan något mindre än Danmark. 2/3 av
landet låg väster om Jordan. Det låg i den gamla
kulturvärldens centrum i knutpunkten mellan Asien, Afrika och
Europa. |
|
Den stora karavanvägen mellan den tidens stormakter och kulturländer,
Egypten och Assyrien, gick vid landets gränser. Vägen mellan
Egypten och Syrien gick genom ”kustlandskorridoren” den remsa
av jämnt och fruktbart land, som sträcker sig 1.5 - 2 mil inåt,
längs Medelhavet. Mellan denna kustremsa och Jordandalen ligger det
egentliga höglandet ett omkring 5 mil brett område. Landet
genomskärs från norr till söder av en gravsänka vars
botten ligger avsevärt under Medelhavets yta. Gennesarets sjö ligger drygt 200
meter under Medelhavets yta och Döda havet, som även
kallades Salthavet, ligger 395 meter under havets yta.
Öster om Jordan ligger Moabs och Gilaeds högland. På
grund av sin höglandsnatur var Palestinas klimat bättre än
både Nildeltats och det babyloniska slätternas, och det var
rikt på säd och olivolja. Det utgjorde därför alltid
ett begärligt byte för kungarna i Egypten och Assyrien.
Gud ville att hans förbundsfolk skulle bo avskilt, just för
att kunna uppfylla sitt unika kall som Guds folk, 3 Mos 20:24-26; 4 Mos
23:9 (se 1 Joh 2:15); 5 Mos 33:28. Han byggde därför murar mellan
sitt folk ”vingården”, Jes 5; Matt 21:33, och hedningarna.
En av dessa murar var Mose lag. Lagen försvårade och rent av
omöjliggjorde en samexistens mellan Herrens folk och de andra folken.
Den kallas därför också av Paulus för ”skiljemuren”,
Ef 2:14.
Men Palestinas geografiska läge var också en skiljevägg
som isolerade Herrens folk. I öster begränsas landet av Moabs
och Gileads berg. I söder begränsas landet av berg och ”den
stora, och fruktansvärda öknen”, 5 Mos 8:15. I väster
spärrar och stänger det ”Stora havet”, 4 Mos 34:6.
I landets nordliga del ligger bergskedjorna Libanon och Anti-Libanon.
I detta land, ”härligast bland alla länder”, Hes
20:6, skulle Israel leva sitt liv med Gud och här skulle frälsningen
beredas.
Landets urinvånare var enligt 5 Mos 7:1 följande sju folk:
hetiterna, girgaseerna, amoreerna, kananeerna, perisseerna, hiveerna och
jebusiterna, vilka talade olika dialekter av det kananeiska språket.
Den kananeiska befolkningen styrdes av konungar som inte härskade
över var sin stam, utan endast över var sin stad eller by med
kringliggande område. Eftersom dessa stammar var inbördes splittrade
och upproriska, var förutsättningarna stora för att landet
skulle bli ett lättfånget byte för ett erövringsmotiverat
och samlat folk. Kananeernas hade ändå en utvecklad kultur.
Fenicierna som bodde norr om Palestina var kända som forntidens viktigaste
handels och sjöfartsfolk och under deras ledning blomstrade handel
industri i alla de städer som berördes av karavanvägarna.
Lantbefolkningen sysselsatte sig i huvudsak med åkerbruk, vinodling
och även boskapsskötsel.
Kananeerna trodde, att de krafter, som uppenbarade sig i naturen, var
personliga väsenden och de dyrkade dem som gudar. De dyrkade därför
solen, månen, stjärnorna och elden. Med tiden fick de också
gudar för åkerbruk, vinodling och läkekonst m. m. Dessutom
hade varje stam sin egen gud, som bevakade dess särintressen. Baal
var den manliga skyddsguden och Arstarte var en kvinnlig gudom, Dom 10:6.
Offerhöjder fanns i mängd.
Trots den höga kulturen hade kananeerna hemfallit åt uppenbara
synder. Redan på Abrahams tid var homosexualitet utbredd som berättelsen
om Sodom visar, 1 Mos 19. Sedan dess hade de haft en bättringstid
på omkring 600 år, men ändå bara fortsatt på
samma väg, 3 Mos 18:21-29. Befallningen om att fullständigt
utrota kananeerna var därför en gudomlig dom, 5 Mos 7:23; Jos
11:14-15, 18-20, över ett utlevat och i grund fördärvat
släkte. Det gamla och gudsfrånvända folket, som hade kunnat
bli en allvarlig fara för Israel, var dömt till undergång
och måste ge plats för ett nytt och livskraftigt folk som hade
framtiden för sig. Djupast sett var kananeernas utrotande alltså
ett led i Guds arbete för världens frälsning.
Över detta land vilade löftet: ”Ett land
som Herren, din Gud, vårdar sig om. Ständigt vilar Herrens,
din Guds, ögon på det, från årets början till
årets slut”, 5 Mos 11:12.
Den ort som blev huvudstad i detta land, fick värdigheten ”Herren
Sebaots stad”, Ps 48:9, ”hela jordens fröjd”, Ps
48:3, och en av dess oansenliga städer blev den plats varifrån
världens Frälsare skulle komma för att bilda och styra
sitt andliga konungadöme, för att ”härska i Israel”,
Mika 5:2.
|