Startsidan

Studieguide

Kontaktpersoner

LNB-forum


Logosmappen

Trosfrågan

Sök i Folkbibeln

Länkar

 

Nordisk kulturfond

 

1. SKAPELSEN

A. Gud Skaparen och Bibeln

B. Evolutionsteorin och Bibeln

C. Människan skapad till Guds avbild

D. Till man och kvinna skapade han dem

A. Gud Skaparen och Bibeln

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. I begynnelsen betyder egentligen inte att allting började vid begynnelsen. Gud är evighetens Gud och för honom finns ingen begynnelse. Men Gud skapade tiden och det var i tidens begynnelse, på skapelsens första dag som Gud skapade himmel och jord.

Vi kan läsa i skapelseberättelsen att Gud skapade och att Guds Ande svävade över vattnet. I Johannes evangeliet kan vi läsa hur Jesus (Ordet) var med vid skapelsen (Joh 1:1). Det är alltså den treenige Guden, Fadern, Sonen och den helige Ande som har skapat himmel och jord.

Bibeln är entydig. Gud står bakom allt, han har skapat allt ur intet. Den moderna Big bang teorin utgår från en slump. En liten berättelse får illustrera big bang teorin.

Några barn vandrade i skogen och kom till en glänta. Där fick de syn på en tändtråd. De följde tråden och den gick till en sprängladdning under en sten. Barnen ville förstås experimentera och tände på stubinen. Explosionen var öronbedövande, men resultatet var häpnadsväckande, i gläntan stod en splitterny helikopter.

Ingen tror på denna berättelse. Ändå är det lika osannolikt att tro att allt vi ser skulle ha kommit till från en stor smäll. Tron på skapelsen är mycket mer logisk och trovärdig än big bang teorin. Läs mer om Skapelse eller big bang i Hoppets bekännelse: "Han bjöd och det stod där"

B. Evolutionsteorin och Bibeln

Tyvärr säger många kristna att Bibeln inte talar om hur Gud har skapat världen. Utgående från detta försöker man pussla ihop big bang och evolutionsteorin med skapelseberättelsen. Man säger att Gud har skapat världen med hjälp av big bang och evolutionen.

Bibeln talar faktiskt om hur Gud skapade världen.

Dag 1 1 Mos 1:1-5 Ljuset skiljs från mörkret
Dag 2 1 Mos 1:6-8 Jordens atmosfär
Dag 3 1 Mos 1:9-13 Land, hav och växter
Dag 4 1 Mos 1:14-19 Solen, månen och stjärnorna
Dag 5 1 Mos 1:20-23 Havsdjur och fåglar
Dag 6 1 Mos 1:24-31 Landdjur, sedan också människan
Dag 7 1 Mos 2:1-3 Skapelsen färdig, Gud vilar

Men nu går det inte att förena Bibelns skapelseberättelse med evolutionsteorin, de är och förblir varandras motsatser. Den ena säger att Gud har skapat det och det, medan den andra säger att så inte är fallet utan det och det har utvecklats från det och det. Skapelseakten har inte rum i evolutionsteorin, därför är det meningslöst att försöka ge Gud en roll i evolutionen.

Frågan om evolutionsteorins hållbarhet har blivit alltmer brännbar. Många forskare har redan övergett denna teori eftersom den inte kan förklara många av de fenomen vi upptäcker i naturen. Hela teorin är uppbyggd på den felaktiga utgångspunkten att det inte finns någon skapare och därför måste allt ha kommit till på annat sätt än det som Bibeln står för.

Föreningen "Genesis" presenterar sin version av skapelsen, den överenstämmer med Bibeln. De redogör för sin teori under rubriken "Skapelsemodellen" som är mycket läsvärd.

Fördjupningsuppgift

På Genesis hemsida kan ni läsa om hur falsk evolutionsteorin är. Läs svaren under Skapelse eller evolution? Gör en fem i topp lista över de svar du tycker är bäst, motivera.

C. Människan skapad till Guds avbild

Den treenige Guden skapade människan till sin avbild. Att Kristus föddes till världen som människa är ett tecken på att människan skapades till Guds avbild även i yttre mått. I paradiset var människans lik Gud även till den andliga delen. Hon var lik Gud vad gäller rättfärdighet, helighet och kunskap. Förhållandet mellan Gud och människan var idealisk.

Människan fick en speciell ställning och uppgift i skapelsen, nämligen att bruka jorden och råda över den övriga skapelsen. De här uppgifterna fordrar ansvar. Mycket av miljöproblemen idag är en följd av att ansvaret har sviktat, man har utnyttjat naturen istället för att bruka och vårda den.

Samtidigt bör man också ta avstånd från de tankar att människan inte är mer värd än naturen och djuren. Ett sådant tänkande utgår från evolutionsteorin och är helt främmande för Bibelns syn på människan som skapelsens krona. Arbetet är faktiskt påbjudet av Gud, människan skall råda över fiskarna, fåglarna och djuren (1 Mos 1:26). I 1 Mos 2:5, 8 framgår människans jordiska kallelse ännu tydligare:

Ty HERREN Gud hade inte låtit det regna på jorden och det fanns ingen människa som kunde bruka den... HERREN Gud planterade en lustgård i Eden, österut, och satte där människan som han hade format.

D. Till man och kvinna skapade han dem

Människan skapades till man och kvinna. De var skapade olika, men ämnade för varandra till ett kött. Sexualiteten ingick också i skapelsen och meningen var att mannen och kvinnan skulle känna gemenskap och föröka sig. De blygdes inte för varandra.

När Jesus fick en fråga som berörde äktenskapet (Matt 19) hänvisade han till 1 Mos 2:24 om människans skapelse och äktenskapets instiftelse. I bekännelseskrifterna utgår man också från samma syn på äktenskapet:

De troendes äktenskap är rent, ty det är helgat genom Guds ord, dvs. Det är tillåtet och gillat av Guds ord, såsom Skriften rikligen betygar. Ty Kristus kallar äktenskapet en av Gud ordnad sammanfogning, då han säger: Vad Gud har sammanfogat.

Bibeln är radikal då det gäller synen på äktenskap och sexualitet, radikal i positiv bemärkelse. Detta framgår till exempel i Höga Visan och flera av Paulus brev. Den självklara utgångspunkten är att människan skapades till man och kvinna. Gud skapade inte könsneutrala människor. I vår tid är det inte populärt att tala om kön utan istället propagerar man för ett könlöst samhälle som bl.a. innebär bejakande av homosexualitet.

När Paulus (Rom 1) fördömer homosexualitet skriver han att Gud utlämnade dem till skamliga lidelser eftersom de dyrkade det skapade framför Skaparen. Bibeln kallar homosexualitet för onaturligt eftersom människan inte är skapad till detta.

Diskussionsfråga

Gud har instiftat och välsignat äktenskapet. Vilka välsignelser ger Gud oss genom äktenskapet?

Snabbsvarsuppgift till kapitlet finns här.

GT - Innehåll | Nästa avsnitt

Webmaster